Veelgestelde vragen
-
-
Huisartsenspoedpost Zevenaar is in de zomer tijdelijk gesloten, vanwege de geplande verhuizing van de huisartsenspoedpost naar een nieuw pand bij Rijnstate ziekenhuis Zevenaar en de krappe personele bezetting.
-
Huisartsenspoedpost Zevenaar is in de zomer zes weken gesloten, vanwege de geplande verhuizing van de huisartsenspoedpost naar een nieuw pand bij Rijnstate ziekenhuis Zevenaar. Met het sluiten van huisartsenspoedpost Zevenaar kunnen ook de roosters tijdens de zomer- en vakantieperiode volgens de bezettingseisen gepland worden, ondanks de krappe personele bezetting.
-
Waarom sluit de huisartsenspoedpost Zevenaar als een van de drie locaties van Huisartsendienst Arnhem?
De geplande tijdeijke sluiting heeft te maken met de verhuizing naar een andere locatie. Daarnaast is het de best passende oplossing met de minste impact op de continuïteit (bereikbaarheid en beschikbaarheid) van de huisartsenspoedzorg in de regio Arnhem en Zevenaar.
-
Het gaat om een tijdelijke sluiting van zes weken van 6 juli tot en met 18 augustus 2024. Door de weeks na 17:00 uur, tijdens het weekend en in de nacht.
-
Met de tijdelijke sluiting van huisartsenspoedpost Zevenaar krijgen patiënten in de regio de Liemers te maken met een eventuele afspraak op de huisartsenspoedpost in Arnhem. Daardoor kan de reistijd door de weeks tussen 17:00 en 23:00 uur en in het weekend tot 23:00 uur langer zijn dan gebruikelijk. De aanrijtijden vanuit de Liemers naar de huisartsenspoedposten in Arnhem blijven binnen de wettelijke vastgestelde norm van 1 tot 4 uur voor huisartsenspoedzorg, afhankelijk van urgentie.
-
Huisartsendienst Arnhem heeft drie huisartsenspoedposten. Waarom is gekozen om de locatie in Zevenaar te sluiten en niet te kiezen voor sluiting van de huisartsenspoedpost in Arnhem-Noord of Arnhem-Zuid?
De geplande sluiting is de best passende oplossing met de minste impact op de continuïteit (bereikbaarheid en beschikbaarheid) van de huisartsenspoedzorg in de regio. Met de centrale meldkamer op de locatie in Arnhem-Zuid en de samenwerking met Rijnstate ziekenhuis op de locatie in Arnhem-Noord, zijn we het meest flexibel voor de inzet van personeel en kunnen we de patiënten de best passend spoedzorg verlenen.
-
Het grootste deel van de patiënten merkt niets van de tijdelijke sluiting van huisartsenspoedpost Zevenaar. Patiënten in de regio de Liemers krijgen met een eventuele afspraak op de huisartsenspoedpost in Arnhem te maken met een langere reistijd dan gebruikelijk. Nadat de patiënt telefonisch contact heeft gehad met een medewerker van de huisartsenspoedpost wordt bepaald of de patiënt naar de huisartsenspoedpost in Arnhem-Noord of Arnhem-Zuid kan komen. Of dat de patiënt eventueel thuis wordt bezocht door een huisarts. Dat is afhankelijk van de urgentie van de spoedvraag en in hoeverre de patiënt kwetsbaar of niet-mobiel is. Dit is de gebruikelijke werkwijze. In het geval van spoedzorg na 23:00 uur worden patiënten in de Liemers altijd al gevraagd naar de huisartsenspoedpost in Arnhem te komen.
-
Nee, er is geen sprake van een definitieve sluiting van huisartsenspoedpost Zevenaar.
-
Als ik de huisartsenspoedpost Zevenaar nodig heb in de periode van de tijdelijke sluiting. Wat moet ik dan doen?
Voor het inschakelen van de huisartsenspoedpost verandert er niets. Als u met spoed een huisarts nodig hebt na 17:00 uur, in het weekend of in de nacht, dan kijkt u op www.huisartsenpostarnhem.nl wat u zelf kunt doen. Of u belt 026 - 389 96 96.
Kom nooit zonder afspraak naar de huisartsenspoedpost. Bel altijd eerst. De medewerker van de meldkamer geeft aan wat u het beste kunt doen. Als het nodig is dat u voor een afspraak naar de huisartsenspoedpost komt, dan ontvangen we u op de huisartsenspoedpost in Arnhem-Noord of Arnhem-Zuid. -
U belt 112 als de situatie levensbedreigend is en elke seconde telt.
-
Hoe komen patiënten (zonder auto) vanuit de regio de Liemers naar de huisartsenspoedposten in Arnhem? Welke oplossing is hiervoor?
Patiënten in de regio de Liemers krijgen met een eventuele afspraak op de huisartsenspoedpost in Arnhem te maken met een langere reistijd door de weeks tussen 17:00 en 23:00 uur en in het weekend tot 23:00 uur dan gebruikelijk. Nadat de patiënt telefonisch contact heeft gehad met een medewerker van de huisartsenspoedpost wordt bepaald of de patiënt naar de huisartsenspoedpost in Arnhem-Noord of Arnhem-Zuid kan komen. Of dat de patiënt eventueel thuis wordt bezocht en behandeld door een huisarts. Dat is afhankelijk van de urgentie van de spoedvraag en in hoeverre de patiënt kwetsbaar of niet-mobiel is. Dit is degebruikelijke werkwijze. In het geval van spoedzorg na 23:00 uur worden patiënten in de Liemers altijd gevraagd naar de huisartsenspoedpost in Arnhem te komen.
-
Komt u naar de huisartsenspoedpost in Zevenaar, dan staat u voor een dichte deur. Kom nooit zonder afspraak naar de huisartsenspoedpost. Bel altijd eerst het telefoonnummer 026 - 389 96 96. De medewerker van de meldkamer geeft aan wat u het beste kunt doen. Dan wordt ook bepaald of u een afspraak krijgt op de huisartsenspoedpost in Arnhem.
-
Betekent sluiting van huisartsenspoedpost Zevenaar dat patiënten langer moeten wachten voor ze geholpen worden?
Nee, als patiënt ervaart u geen langere wachttijden dan gebruikelijk in het geval u een afspraak hebt op de huisartsenspoedpost. In de zomerperiode zijn voldoende huisartsen aanwezig om u zorgvraag te beoordelen en te behandelen.
-
Betekent de sluiting van huisartsenspoedpost Zevenaar ook dat de wachttijden aan de telefoon langer wordt?
Nee, de tijdelijke sluiting van huisartsenspoedpost Zevenaar heeft geen invloed op de wachttijden aan de telefoon, omdat alle telefoontjes centraal binnenkomen.
-
-
-
U belt alleen als u spoedeisende huisartsenzorg nodig hebt die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van uw eigen huisarts.
- Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur ’s middags en 8.00 uur 's ochtends.
- In het weekend, 24 uur per dag.
- Op feestdagen, 24 uur per dag.
-
Het telefoonnummer van de huisartsenspoedpost is: 026 – 389 96 96.
U belt alleen als u spoedeisende huisartsenzorg nodig hebt die niet kan wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts.
-
Vooral op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. Als u met de huisartsenspoedpost belt, krijgt u een triagist aan de lijn. Soms zijn alle triagisten tegelijk in gesprek. U wordt dan ‘in de wacht’ gezet. Door uw gesprek met ons voor te bereiden helpt u mee de wachttijden kort te houden.
Noteer vooraf alvast enkele gegevens van de persoon voor wie u belt:
- Burgerservicenummer (BSN)
- Naam, adres en geboortedatum
- Naam van de huisarts
- Namen van eventuele medicijnen
- Belt u voor iemand anders? U belt altijd in het bijzijn van de patiënt.
Let op: Is de situatie levensbedreigend? Bel dan 112.
-
Ja, als u voor iemand anders belt, moet u bij de patiënt zijn. Dit heeft te maken met de privacywetgeving. Ook wordt door het direct (telefonisch) contact met de patiënt de veiligheid en het medisch verantwoord handelen bij spoedzorg gewaarborgd.
-
U wordt sneller geholpen als u het burgerservicenummer (BSN) aan ons doorgeeft. Zo weet degene die u aan de telefoon heeft gelijk wie u bent. En we controleren met het BSN dat u ingeschreven bent als burger van Nederland.
Het BSN is uw eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. Dit is een uniek nummer. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. U krijgt een BSN als u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP).
-
-
-
Triage is een methode of werkwijze dat gebruikt wordt om uw situatie en de situatie van andere patiënten bij binnenkomst snel en objectief te beoordelen. Zo wordt bepaald wie als eerste zorg moet krijgen. Degene die u aan de telefoon krijgt, is een triagist en is daarvoor opgeleid.
-
Met het maken van een afspraak kunnen we ervoor zorgen dat we iedereen goede zorg geven op het goede moment: we helpen iemand met meer spoed eerder dan iemand met minder spoed. Met een afspraak regelen we een goede organisatie van de spoedzorg op de huisartsenspoedpost. Door goed te plannen zorgen we ook dat u niet zo lang moet wachten op de huisartsenspoedpost. En krijgen ernstige gezondheidsklachten voorrang.
-
Nee, zonder afspraak kunnen we u niet helpen. Als u eerst met de huisartsenspoedpost belt, wordt beoordeeld wat het beste is om te doen. Zo kunnen we iedereen het snelst helpen met telefonisch medisch advies. Als het nodig is, maken we een afspraak om naar de huisartsenspoedpost te komen voor een passende behandeling.
-
Wanneer u een afspraak hebt op de huisartsenspoedpost, dan neemt u uw legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) mee. Ook neemt u uw actuele medicatielijst of de medicijnenverpakking mee als u medicijnen gebruikt. Zo kunnen wij u op een goede manier helpen.
-
Als u een afspraak hebt bij de dienstdoende huisarts dan houden we rekening met de ernst van uw gezondheidsklacht. Soms moet u wachten. Ook als u op tijd bent voor uw afspraak. Bijvoorbeeld omdat consulten uitlopen of er urgentere hulpvragen tussendoor komen. We vragen uw begrip en doen ons best ook u zo goed mogelijk te helpen.
-
Als ik overdag geen tijd heb naar mijn huisarts te gaan, kan ik dan ’s avonds naar de huisartsenspoedpost?
Nee, de huisartsenspoedpost is er alleen voor spoedeisende medische huisartsenzorg die níet kan wachten tot de volgende dag. Als u de huisartsenspoedpost belt met vragen die niet spoedeisend zijn, verwijzen wij u naar het spreekuur van uw eigen huisarts. De huisartsenspoedpost is er ook niet voor een ‘second opinion’ of voor het vragen van herhalingsrecepten van medicijnen.
-
De afspraak in Arnhem-Noord is gemaakt, omdat dit te maken heeft met het tijdstip in de nacht of het weekend. Ook kan het te maken hebben met het soort hulp en zorg dat u nodig heeft.
-
Wanneer moet ik bij de huisartsenspoedpost zijn en wanneer bij de Spoedeisende Hulp van ziekenhuis Rijnstate?
U bent binnen de afgelopen 24 uur ontslagen uit het ziekenhuis Rijnstate. Dan is het verstandig om direct contact op te nemen met de betreffende afdeling van het ziekenhuis U heeft waarschijnlijk een ontslagbrief van het ziekenhuis ontvangen. Wat staat er in de brief? Twijfelt u? Neem dan contact op met de huisartsenspoedpost. Als het nodig is wordt u doorverwezen. Met Rijnstate zijn afspraken gemaakt: wanneer u zonder afspraak naar de Spoedeisende Hulp komt, na 17.00 uur op werkdagen, ‘s nachts of in het weekend, dan moet u zich melden bij de balie van de spoedeisende hulp Rijnstate.
-
Wij werken met bijna 200 huisartsen, veel verschillende (zorg)organisaties en andere externe partners samen om de juiste zorg te bieden of door te verwijzen. U kunt op basis van een zoekterm bekijken welke zorgaanbieders in het verzorgingsgebied Arnhem e.o. gekoppeld zijn aan de huisartsenspoedpost en/of aan Onze Huisartsen.
Zoek een zorgverlener
-
-
-
Ja, u mag uw voorkeur aangeven. Bespreek dit met de huisarts op de huisartsenspoedpost. Dan houdt de huisarts zoveel mogelijk rekening met uw wensen.
-
-
-
Nee, normaal gesproken vraagt u een herhalingsrecept aan uw eigen huisarts. Alleen in geval van nood kan een huisarts op de huisartsenspoedpost de benodigde hoeveelheid tabletten of andere medicijnen voorschrijven tot de eigen apotheek weer open is of uw eigen huisarts weer beschikbaar is.
-
Ja, alleen op de locaties in Arnhem-Noord en Arnhem-Zuid is een dienstapotheek aanwezig. Naar aanleiding van het telefoongesprek met de huisartsenspoedpost, een consult op de huisartsenspoedpost of een visite aan huis kunt u een recept voor geneesmiddelen krijgen. Dit recept voor geneesmiddelen wordt digitaal verzonden naar de dienstapotheek. Houdt u er rekening mee dat geneesmiddelen die door de huisartsenspoedpost voorgeschreven worden, duurder kunnen zijn dan wat u gewend bent via uw eigen apotheek. Op de locatie in Zevenaar is geen dienstapotheek aanwezig.
-
-
-
Huisartspraktijken en de huisartsenspoedposten in de regio Arnhem-Zevenaar wisselen patiëntgegevens elektronisch met elkaar uit als dat nodig is voor uw behandeling. En alleen als u daar toestemming voor heeft gegeven. Die toestemming regelt u op www.volgjezorg.nl.
-
Ja, de huisartsenspoedpost neemt alle gesprekken op en bewaart deze voor een periode van vijf jaar. Hiervoor gelden wettelijke en interne regels, zoals opleidingsdoeleinden. Ook voor het terugluisteren van gesprekken zijn er strenge voorwaarden. Zo mogen maar een paar medewerkers gesprekken terugluisteren als dat noodzakelijk is.
-
We nemen de telefoongesprekken op als hulpmiddel om de kwaliteit in het contact met patiënten te verbeteren. Daarnaast kunnen de gesprekken gebruikt worden als informatiebron op het moment dat een patiënt een klacht heeft over onze dienstverlening.
-
Ja, wij stellen uw eigen huisarts de volgende werkdag op de hoogte van uw contact met de huisartsenspoedpost.
-
-
-
Ik heb met een triagist gesproken en toch wordt er een telefonisch huisartsenconsult in rekening gebracht. Klopt dat wel?
Ja, dat klopt. De triagist handelt onder de verantwoordelijkheid van de huisarts die dienst heeft op de huisartsenspoedpost. De huisarts controleert en beoordeelt altijd het gegeven advies. Voor het in rekening brengen van een telefonisch consult is het niet noodzakelijk dat er contact is tussen een patiënt en de huisarts op de huisartsenspoedpost. Dit is een landelijke afspraak.
-
De kosten zijn te verdelen in drie onderdelen en gelden voor het jaar 2024:
- Telefonisch advies/recept van huisarts of doktersassistente: €35,00
- Een afspraak op de huisartsenspoedpost (consult): €190,78
- Een bezoek door een huisarts aan huis (visite): €286,16
-
Ja, uw zorg wordt vergoed. Maar wel op basis van uw gekozen zorgverzekering.
Uw bezoek aan de huisarts
Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts, en dus ook van de huisarts op de huisartsenspoedpost. Huisartsenzorg zit in het basispakket. Er geldt geen eigen risico voor. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u een deel van de kosten zelf betaalt voor:
- medicijnen die de huisarts u voorschrijft.
- laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts u voorschrijft.
- doorverwijzing: de behandeling door een medisch specialist, psycholoog of andere zorgverlener.
Uw eigen risico
Als de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, krijgt u bijna altijd te maken met uw eigen risico. Dit betekent dat u de kosten zelf betaalt tot aan een maximum van uw eigen risico. In 2024 heeft iedereen van 18 jaar en ouder een verplicht eigen risico van €385. Het kan zijn dat u met het afsluiten van uw polis heeft gekozen voor een vrijwillig eigen risico, van bijvoorbeeld €100. In dat geval betaalt u zelf de kosten van uw medicijnen of behandelingen tot aan het bedrag van €485. Weet u niet zeker of u een vrijwillig eigen risico heeft? U vindt het op uw polisblad van uw zorgverzekeraar. Het eigen risico geldt altijd voor zorg uit de basisverzekering. Voor de zorg uit de meeste aanvullende verzekeringen geldt het eigen risico niet. Vragen over uw zorgverzekering kunt u het beste stellen aan uw zorgverzekeraar.
Check uw polis
Of de kosten boven het eigen risico wel, niet of gedeeltelijk vergoed worden, hangt ook af van uw zorgpolis. Als de huisarts u doorverwijst naar een medisch specialist of een andere zorgverlener, check uw polis dan op twee belangrijke zaken:
- Heeft u naast uw basisverzekering een aanvullende verzekering? Zo ja, welke kosten dekt die aanvullende verzekering en wat moet u zelf (bij-)betalen?
- Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het ziekenhuis of de zorgverlener waarnaar de huisarts u verwijst? Zo niet, dan kan het zijn dat u moet bijbetalen.
-
U kon waarschijnlijk het consult tijdens uw bezoek aan de huisartsenspoedpost niet per pin betalen. Of wij hebben niet uw actuele verzekeringsgegevens bij de hand. We kunnen uw gegevens alsnog verwerken. Neem dan contact op met Onze Huisartsen. Dat kan tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 026 - 389 96 50. U kunt ook een e-mail sturen naar administratie@onzehuisartsen.nl.
-
Het inschakelen van de hulp van de huisartsenspoedpost kent vaste tarieven voor telefonisch consult of behandeling op de huisartsenspoedpost. Het landelijk orgaan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt de tarieven voor instellingen in de gezondheidszorg vast. De NZa bekijkt ieder jaar welke tarieven de huisartsenspoedpost hanteert. De tarieven kunnen per huisartsenspoedpost wel verschillen.
-
-
-
Wij horen graag als u verbeteringen heeft of een compliment aan ons wilt geven. Ook als u een suggestie heeft om de zorg nog beter te verlenen, kunt u ons dat laten weten via: info@onzehuisartsen.nl. Wij zorgen dat uw bericht bij de juiste medewerker(s) terecht komt.
-
Ja, dat kan altijd. U kunt uw klacht schriftelijk kenbaar maken. U kunt hiervoor het klachtenformulier downloaden, invullen en per post of per e-mail opsturen. De gegevens en het klachtformulier zijn op deze website beschikbaar.
-